Oktober månad börjar skandinaverna att tänka ordentligt på Kanarieöarna igen efter en sommar då Medelhavsländerna haft störst fokus. Först ut är Danmark och Norge, som på grund av skollov i början av oktober får se sina flygserier starta tidigt.
Lite senare kommer de svenska och finska flygserierna igång, samtidigt som sommardestinationerna avvecklas till stor del.
Precis som vi skrev i förra utgåvan av Dag&Natt så ser vintersäsongen riktigt bra ut. Efter en rad med år där framför allt den svenska marknaden gått tillbaka, verkar det nu som om svenskarna återigen fått upp ögonen för den destination som historiskt sett varit den stora favoriten – Gran Canaria.
Men efter flera år med generellt sjunkande siffror så är det också glädjande att se att många andra marknader vaknat till liv igen. Och detta till och med innan vintersäsongen startat. Av de siffror vi visar här initll kan vi enkelt se fantastiska ökningar från från den brittiska marknaden. Denna, den största av marknader för Kanarieöarna har ökat under årets första nio månader med hela 14,36%. Eller med nästan 300.000 turister i konkreta tal! Bara ökningen är större än det totala antal danskar som kom till samtliga kanarieöar under 2009...!!
Belgien ökar med 32,5% jämfört med året innan – en ökning med nästan 60.000 belgare. Italienarna ökar med drygt 26.000 personer vilket innebär en ökning jämfört med 2009 med 27%. Frankrike ökar med 34,85% eller 21.000 personer.
Av de större marknaderna är det egentligen bara Irland och Finland som går kraftigt tillbaka. Irland med 8% eller nästan 24.000 personer och Finland med 20% vilket innebär nästan 28.000 resenärer mindre.
Totalt går Kanarieöarna fram med 7,22% för årets första nio månader, vilket i reella tal betyder nästan 413.000 fler turister. Det är mycket positiva tal för öarna som lever i tuffa tider med stor arbetslöshet och negativitet.
Skandinaverna finner vi på samtliga öar förutom på ön La Palma. ”La isla bonita” (den vackra ön) trafikeras endast av en handfull länder och där den tyska marknaden står för mer än 50% av den totala trafiken.
På ön Lanzarote är den brittiska marknaden mycket dominerande. Engelsmännen står här för drygt 55% av marknaden under årets första nio månader. Bland skandinaverna är norrmännen störst med ca. 18.000 resenärer, följda av danskar (17.000) och svenskar (15.000). Som jämförelse kan sägas att det under samma period har ankommit 613.000 engelsmän till Lanzarote!
Fuerteventura är ön som ligger mellan Lanzarote och Gran Canaria. Här dominerar tyskarna, som under perioden januari till september sänt 463.000 semesterfirare till ön. Engelsmännen kommer tvåa med 296.000 personer. Sverige är störst från Skandinavien (20.000 personer) följt av Danmark (18.000) och Norge med knappt 5.000 personer.
Resebyråkedjan Ticket redovisar en ökning i antalet svenska bokningar till Gran Canaria för kommande vinter. Ökningen sägs ligga på nivåer kring 50% mer än motsvarande tid i fjol. Kanariska myndigheter säger sig ha belägg för en 30% ökning och då baserar man sig på antal flygstolar som bokats upp!
I den lokala tidningen Canarias7 läser vi att Gran Canaria kommer att få ta emot hela 57% av den nordiska chartertrafiken under den kommande vintern. Man räknar med att ta emot över 500.000 nordiska turister. Framför allt är det Sverige, Norge och Finland som ökar betraktligt under de kommande månaderna.
Från Sverige börjar dessutom en nystartad researrangör att verka. Det gäller ”Gran Canaria Experten” som har för avsikt att attrahera aktiva semesterfirare till ön.
Redan nu i slutet av oktober har vi också – för första gången på flera år – hört förhållandevis många rykten om hotell som sänt ”stop sale” meddelanden till researrangörerna. ”Stop sale” betyder att hotellet är fullt, eller näst intill fullt, och inte kan ta emot fler reservationer även om researrangörerna har osålda enheter till hotellet. Fenomenet uppstår givetvis när hotell och lägenhetshotell överkontrakterar sig för att på så sätt säkra en bättre beläggning.
Men allt som glänser är ju inte guld... Fackföreningarna i Spanien är inte alls nöjda med den politik som förs i landet. En politik som medför ekonomiska nedskärningar och indragningar i arbetstryggheten. Man har därför hotat med en ”orolig” höst och vinter i landet och menar att vi måste räkna med strejker och protester.
Flygledarna i Spanien är inte nöjda med sin arbetsgivare – det spanska luftfartsverket och man varnar för förseningar och till och med kaos på sina håll.
Men vi hoppas förstås att detta mest är hot. Hot som vore mycket olyckliga och skadliga för Spanien, för Kanarieöarna och för turismen. Idag behöver vi snarare lugn och ro för att återigen bygga upp det som förlorats under de senaste åren.
No hay comentarios:
Publicar un comentario