lunes, 4 de febrero de 2019

2018 - ÄNNU ETT BRA TURISTÅR TILL HISTORIEN

Året 2018 blev ett mycket bra turistår för både Gran Canaria och Kanarieöarna i sin helhet. Siffrorna är nu klara och officiella och vi redovisar dem här intill. Visserligen orkade inte 2018 slå rekordsiffrorna från 2017, men öarna kan ändå notera det näst bästa turiståret någonsin.
Men, samtidigt är det givetvis så att ingen är riktigt nöjd när man tappar en halv miljon besökare. Dessutom finns signaler som tydligt visar att nedgången bara börjat.

I slutet av januari gick den spanska turistmässan ”FITUR” (Feria Internacional de Turismo) av stapeln i Madrid. Denna mässa är tillsammans med mässorna i Berlin (mars) och London (november) de klart största i europa. Mässan i Madrid besöktes av totalt 251.000 personer i fjol. Utställarna kom från 165 länder! 
Europa dominerade med 48% och därefter kom: Världsomspännande 16%, Amerika 15%, Asien/Australien 12%, Afrika 7% och Mellanöstern 2%. 
10.190 företag deltog på mässan, som i sin tur bevakades av 7.856 journalister/bloggare etc. Årets upplaga tros bli ännu större - siffrorna är inte klara när detta skrivs. 

Den nya, lite annorlunda, situationen för turismen var givetvis det stora samtalsämnet. Marknader som i princip inte varit aktiva de senaste åren är på väg tillbaka. Exempelvis Turkiet och Egypten. Dessa marknader har också fördelen att ha en valuta som är generös mot både euro och kronor. 

Fjolårets fantastiska sommar i hela norra europa har också skapat en viss försiktighet i reservationerna för sommarens resor. Åtminstone har många valt att senarelägga sina bokningar för att se hur sommaren 2019 kommer att se ut...

Brexit behöver väl knappast nämnas. Ett orosmoln som ingen riktigt tycks ha kontroll på. Oavsett vilken variant som så småningom blir verklighet!

Siffror i PDF

Läget för de spanska turistorterna blir givetvis lite extra utsatta. Dels för att eurokursen spelar större roll här än på många andra destinationer, men också för att väldigt många egentligen inte haft andra alternativ än Spanien att resa till de senaste åren...! Nu ser det ut som om en del alternativ kommer att finnas.

Helt klart går vi ett spännande och intressant turistår till mötes.  

Det går definitivt inte an att möta den nya situationer med taxistrejker (som den som genomfördes under hela Fitur mässan i Madrid). 
Och inte heller med inställningen  att turismen är något man kan ta för givet. Tvärtom! En kraftinsats behövs för att visa hur bra vi är och hur gärna vi vill att turisterna kommer tillbaka till oss!

Snack om renoveringar och moderniseringar kommer omedelbart fram när en ny sättning närmar sig. Och det är givetvis oerhört viktigt att vi kan erbjuda en bra och prismässigt attraktiv produkt. 

Men i mina ögon är det lika viktigt - eller viktigare - att vi lägger vikt på vanlig, hederlig service och ödmjukhet - ord som definitivt hör hemma i ett modernt turistland!

1 comentario:

  1. Min berättelse är förmodligen typisk. Min man föll i en affär med en annan kvinna på hans arbetsplats, min kärleksman lämnade mig med två barn som vi hade tillsammans, alla massor av ekonomiska utgifter på mig ensam, han gav inte barn supporr till våra barn, jag vill ha min man tillbaka hem för att älska mig. Jag fick en lösning för att föra tillbaka honom med magiska trollformler från äktenskapspellens trollmagi av en andlig man som heter Dr. Oduduwa. Strax efter två dagars magiska kärlek stavning aktiverades för mina räkning för att föra tillbaka ex love man återvända hem till mig, det var en överraskning att jag inte ens kan förklara hur allt händer, det fungerade som magi, inom två dagar är min kärleksman hemma för att be om ursäkt, be om min förlåtelse, jag var väldigt glad och mina böner svarar, idag är min man tillbaka till mig, vi lever tillsammans som en familj lyckligare i kärlek mer än någonsin tidigare.
     Jag kunde inte ha gjort den här magiska kärleksförtrycket utan hjälp av Baba Oduduwa. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man träffade en annan kvinna, så sa han att vi var klara. Efter att Love stavaktivering ringde min man mig på mobiltelefon vi pratade snyggt och nästa dag kommer han tillbaka hem med massor av gåvor till mig och barn.
    Jag är tacksam för denna andliga äktenskapshealer som hjälpte mig. Jag rekommenderar honom till alla som har liknande äktenskap, förhållandeproblem, att snabbt kontakta kommunikation med Dr.Oduduwa Spiritual spell spellista för att återvända ex love back. via hans personliga kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    Endast WhatsApp-meddelande: +79268011965

    ResponderEliminar